Gerry Mulder

Gerry Mulder

De kop is er af

 

Op 05 juni jl. openden we voor het eerst de deuren van Craft Coffee & Pastry. Helaas niet met een groot openingsfeest, want dat was door het coronavirus onmogelijk. Maar spannend was het zeker. Nog onwennig en zenuwachtig of het allemaal wel goed zou gaan, en onwetend of er ?berhaupt klanten zouden komen gingen we die ochtend van start. Toen we om 10:00 uur de rolgordijnen van de winkel omhoog draaiden waren we dan ook wel een beetje verbaasd dat er gelijk al klanten voor de deur stonden. De verbazing werd schrik, want de croissants waren nog maar net uit de oven en niet afgekoeld, het brood zat net in de oven, kortom de schappen waren nog niet gevuld.

Gelukkig waren onze eerste klanten gelijk al hele lieve en begripvolle mensen die best even wilde wachten en aan onze hectiek konden aflezen dat de zenuwen door onze harten gierden. Dat werd alleen maar erger toen de eerste klant best veel bestelde en we ons af begonnen te vragen of we wel genoeg gebakken hadden, maar zeker toen er afgerekend moest worden en de pin-apparatuur niet bleek te werken. De kop was er daarmee wel af? 

De spanning was ook groot toen de eerste klant gewoon live in de winkel een hap van haar zojuist gekochte croissantje nam. Geloof me, je durft er bijna niet naar te kijken, want wat als het niet goed is? Maar, tot onze opluchting genoot de klant zichtbaar van haar aankoop. En dat gold ook voor de andere klanten die we die eerste dag mochten ontvangen.

De dagen daarna begonnen we al snel wat meer routine te ontwikkelen. Lagen de croissants en de broodjes gewoon op tijd in de schappen, konden we na gaan denken wat we nog meer wilde bakken en niet onbelangrijk, was het probleem met de pin-apparatuur opgelost. 

Dromen komen uit

Gelijk vanaf de start weten jullie ons goed te vinden. Zo goed zelfs dat we in het begin zaterdagen gehad hebben dat de rij voor de deur leek op de rijen die je kent uit de Efteling. Waanzinnig om je op dat soort momenten te realiseren dat je iets bent gaan doen waar veel behoefte aan is. Dat hetgeen je bedacht hebt met elkaar niet alleen mooi was op papier,  maar ook echt blijkt te kloppen. Dromen komen uit! Niet alleen die van ons, maar ook die van onze klanten.

Die drukte op de zaterdag overviel ons in het begin zo dat we om 11:00 uur moesten vertellen dat er pas om 12:30 uur weer nieuwe voorraad was. Welke vervolgens direct weer door iedereen gereserveerd werd om later op te halen. Fantastisch als je producten zo populair zijn, maar hoe vervelend als je als klant voor niets gekomen bent of in de rij hebt gestaan. Het heeft ons een paar weken gekost om het proces zo in te richten en de aantallen zo te verhogen dat we tot het einde van de dag voldoende hebben liggen. En toch blijft het soms onvoorspelbaar? houden we de ene dag 25% van de voorraad over en komen we de andere dag weer tekort. Is het warm en zonnig buiten? Dan heeft het zeker invloed op onze verkopen, maar als het regent ook. En zo zijn er vele invloeden die bepalend zijn of onze voorraad van die specifieke dag voldoende blijkt te zijn of net niet. Wij doen in ieder geval ons uiterste best niemand teleur te hoeven stellen.

Even wat extra bakken

Wellicht zul je je afvragen waarom we dan niet even wat extra bakken als de voorraad snel op lijkt te gaan. Ten eerste worden echt al onze producten ambachtelijk gemaakt, draaien we dagelijks de voorraden voor de volgende dag(en), maar het grootste knelpunt om bij te kunnen bakken is de rijstijd die nodig is om onze croissants zo lekker te krijgen. De rijstijd is minimaal 2 uur, wat er voor zorgt dat op het moment dat het ineens veel drukker blijkt te zijn dan verwacht, het minimaal 2,5 uur duurt voor de nieuwe croissants in het schap kunnen liggen. Wat ons helpt is wanneer je van plan bent wat grotere aantallen te kopen je deze vooraf even besteld via bestellen@craft-amsterdam.nl of. Zo weet je zeker dat wat je wilt hebben voor je klaar gelegd wordt en je dus niet misgrijpt en is de kans dat we ook voldoende hebben voor de klanten van de kleine aantallen het grootst.

Verzenden jullie ook?

Een van de meest gestelde vragen op social media is wel ?Kunnen jullie ook verzenden?. Een vraag die ons streelt, want kennelijk willen jullie onze producten graag thuisbezorgd krijgen. En we snappen natuurlijk best dat Amsterdam weliswaar de hoofdstad is van ons land, maar niet voor iedereen naast de deur. Hoewel we heel bewust een plek hebben uitgekozen waar je de mogelijkheid hebt om naast een bezoek aan onze winkel ook de naastgelegen populaire Albert Cuypmarkt te bezoeken of om het wellicht te combineren met een dagje binnenstad van Amsterdam. 

Tot op heden was verzenden geen optie. Het ontbrak ons simpelweg aan de capaciteit om op de huidige locatie nog meer productie te kunnen draaien dan we al moesten doen om de schappen van de winkel gevuld te krijgen. Maar nog belangrijker, we zijn enorm trots op het product wat we leveren. En we willen natuurlijk wel dat de klanten die onze producten per post ontvangen net zo enthousiast zijn als die honderden mensen die we de eerste maanden hebben ontvangen in de winkel.

Graag tot snel,

Nilüfer & Gerry 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Volg ons ook op social media:

Op de hoogte blijven?

Laat je e-mail adres achter en wij sturen een mail bij een nieuwe blog!